مراحل ثبت برند در چند مرحله ساده
به دلیل اهمیت فوق العاده زیادی که ثبت برند تجاری دارد و به دلیل آنکه متقاضیان گرامیمعمولاً اطلاعات کافی در زمینه ثبت علائم تجاری ندارند، در این نوشته تصمیم گرفتیم شما را با بحث ثبت برند و ثبت علامت تجاری در چند گام آشنا نماییم که در ادامه مشاهده میفرمایید
مرحله اول
مشاوره کاملاً تخصصی و رایگان با کارشناسان باتجربه در ارتباط با مراحل ثبت برندو برندینگ و مدارک مورد نیاز آن و مدّت زمانی که حدوداً به طول میانجامد تا برند شما به ثبت برسد.
همچنین هزینه ثبت برند و ثبت علامت تجاری ، اولین گام از مراحل ثبت برند است و اقدام بعدی انتخاب یک واژه مناسب، شکل و تصویر زیبا و یا ترکیبی از هر دو است.
باید این موارد را به گونهای انتخاب نمایید که برند شما پس از ثبت برند به راحتی در اذهان مخاطبان ماندگار شود و معرف کالا یا خدمتی باشد که ارائه مینمایید.
مرحله دوم
ابتدا استعلام نمایید عین یا شبیه برندی که قصد ثبت آن را دارید قبلاً در همان طبقه ثبت شده است یا خیر.
در صورت وجود مشابهت بین برند مورد نظر شما و برندی که قبلاً در همان طبقه ثبت شده است، تقاضای شما رد خواهد شد.
برندی که تقاضای آن یکبار از سوی کارشناسان اداره مالکیت معنوی رد شود، برای دفعات بعدی شانس بسیار کمیبرای ثبت شدن دارد و اصطلاحاً سابقه چنین برندی خراب میشود.
ما به شما اکیداً توصیه مینماییم که این مرحله از مراحل ثبت برندرا کاملاً جدی بگیرید!
قبل از شروع هر اقدامیابتدا برند مورد نظر خود را استعلام نمایید تا از درصد موفقیت ثبت شدن آن اطلاع پیدا کنید.
به همین وسیله میتوانید از هدر رفتن هزینه و زمان خود جلوگیری نمایید.
برای استعلام برند بصورت کاملاً رایگان، فوری و آنلاین و در هر زمانی از شبانه روز میتوانید از طریق کلیک بر روی آیکون زیر، وارد مرحله مربوطه شوید و بدون نیاز به داشتن تجربه و دانشی خاص، برند مورد تقاضای خود را در طبقه مورد نظرتان استعلام نمایید و چنانچه «عین و یا شبیه» برند مورد نظرتان قبلاً برندی ثبت نشده بود، آنگاه با خیالی آسوده مراحل ثبت برند را آغاز نمایید.
مرحله سوم
سومین گام از مراحل ثبت برندفراهم نمودن مدارک مورد نیاز آن است که در ادامه همین مقاله مدارک مورد نیاز برای ثبت برند را بصورت مفصل شرح دادهایم.
مرحله چهارم
در گام بعدی باید با ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی وارد قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری شوید.
سپس اقدام به تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود نمایید و مدارکی همچون کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی یا متقاضیان، مجوز فعالیت، کارت بازرگانی (اگر قصد ثبت برند لاتین را دارید) و همچنین نمونه برند خود با اندازه ۶ × ۶ سانتیمتر را در سامانه فوق بارگذاری نمایید.
پس از طی نمودن و تکمیل مراحل مورد نیاز برای ثبت اظهارنامه علامت تجاری و پرداخت هزینه مربوطه، در سامانه برای شما برگهای نمایش داده میشود که باید آن را پرینت نموده و با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمیاقدام به تایید اطلاعات وارد شده در سامانه نموده و از دفترخانه مذکور گواهی امضاء و فرم تایید اطلاعات کاربری دریافت کنید.
سپس باید با وارد کردن اطلاعات این فرم در سامانه، نام کاربری و رمز عبور دریافت نمایید که جهت پیگیریهای بعدی و اطلاع از نوبت شما در صف هر کدام از کارشناسان و اقدامات بعدی باید از طریق همین نام کاربری و رمز عبور اقدام کنید.
مرحله پنجم
پس از آنکه اظهارنامه ثبت علامت تجاریشما توسط هر سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری بررسی و فاقد نقص اعلام و مورد تایید قرار گرفت، برای شما پیامکی ارسال میگردد که ثبت علامت تجاری مورد تقاضای شما از سوی اداره علائم تجاری بلامانع تشخیص داده شده است.
در این مرحله باید بصورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه و پرونده فیزیکی علامت تجاری را تشکیل دهید.
برای این منظور باید حتماً تصویر برابر اصل کلیه مدارکی که در هنگام تکمیل و ارسال اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود در سامانه بارگزاری و آپلود نمودهاید را با خود به همراه داشته باشید.
مرحله ششم
پس از تشکیل پرونده فیزیکی علامت تجاری، از طرف اداره مالکیت موضوع تقاضای ثبت علامت تجاری شما به روزنامه رسمیارسال میگردد.
در این زمان برای شما امکان واریز هزینه روزنامه رسمینوبت اول که به آگهی تقاضای علامت تجاری موسوم است فراهم میشود.
سپس باید اقدام به واریز هزینه مربوطه نمایید که پس از سپری شدن حدوداً یک هفته، روزنامه چاپ و به آدرس شما ارسال میشود.
مطابق با قانون، از تاریخ انتشار روزنامه رسمیمرحله اول برای اشخاص ثالث ۳۰ روز فرصت وجود دارد که اگر ثبت علامت تقاضا شده را مغایر با حقوق قانونی خود میدانند نسبت به ثبت آن رسماً اعتراض نمایند.
اگر در این فرصت ۳۰ روزه اعتراضی به اداره مالکیت ارسال نشود، امکان پرداخت هزینه روزنامه رسمینوبت دوم فراهم میگردد.
با پرداخت این هزینه حدوداً یک هفته زمان میبرد تا روزنامه نوبت دوم چاپ و به آدرس شما ارسال شود.
همچنین پرداخت هزینه حق الثبت اقدامیتکمیلی است که باید در این زمان انجام دهید.
مرحله هفتم
آخرین گام از مراحل ثبت برند تجاری آن است که با در دست داشتن مدارکی مانند یک نسخه از هر دو روزنامه رسمینوبت اول و دوم، یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶*۶ مجدداً به اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید و ضمن ارائه رسید، سند برند خود را تحویل بگیرید.
نکته مهم:پس از تایید کارشناسان و رئیس اداره علائم تجاری و اعلام بلامانع بودن ثبت علامت تجاری مورد تقاضا، برای تشکیل پرونده فیزیکی و پرداخت هزینه روزنامه رسمینوبت اول صرفاً ۳۰ روز فرصت دارید و اگر این فرصت ۳۰ روزه را از دست بدهید، ثبت برند مورد نظر شما کان لم یکن تلقی خواهد شد.
نکته مهم:اگر پروسه و مراحل ثبت برند شما توسط موسسات ثبتی انجام میگیرد، هیچ نیازی به مراجعه حضوری شما به اداره مالکیت معنوی وجود ندارد و مواردی نظیر مراجعه به این اداره، تشکیل پرونده فیزیکی، پرداخت هزینه روزنامه رسمینوبت اول و دوم، پرداخت هزینه حق الثبت، مراجعه مجدد به اداره مالکیت، دریافت سند برند و تحویل آن به شما همگی جزء خدماتی است که باید توسط موسسهای که با شما قرارداد بسته است انجام شود.
منبع: ثبت برند تجاری